Helgen 5-6 september samlades drygt 10 aktiva för årets första arbetshelg på Museispårvägen. Vi jobbade ute på banan, med spårvagnar i verkstaden, med spårsvetsning i Trumslagarhallen, med bussarbeten, i arkivet samt i köket.
Sliprarna läggs på plats innan befästning med spik eller skruv
Sliprarna i skarvar spikas
Resten av sliprarna skruvas med en särskild rälbefästning av tysk mobdell som nästan bara fanns på Mellersta Södermanlands Järnväg
SL H18 5158 städades invändigt och fick nya dekaler efter omlackering
I Vagnorama lyftes arbetsloket SL 9236 från trucken som ska skickas iväg på hjulsvarvning
På söndagen trotsade några skyfallet och jobbade ändå ute!
På sträckan Trumslagarskogen-Bjurängsvägen lossades de sliprar som ska bytas under hösten.
Efter lunch stoppades de sliprar som befästes på lördagen. Stoppningsaggregatet är av märket Matissa med internnummer SSS 1355. Det drevs ursprungligen av tvåtaktsmotorer men är ombyggd till elektrisk drift på egen verkstad.
Jag blir alltid lika glad när jag ser sådana här berättelser om vad som görs i köpingen. Bravo!