Nyinvignen av Lidingöbanan kan för den oinvigde synas falla utanför ramen för Spårvägssällskapets ramar, men då Stockholmsavdelningen och dess medlemmar äger AB Stockholms Spårvägar som är trafikoperatör för linje 21, så platsar det i denna blogg.
Idag var det alltså nyinvigning av Lidingöbanan efter två års ombyggnationer. Förutom nya spår, kontaktledning, signalsystem, är banan begåvad med en snart helt nyuppförd depå och helt nya vagnar från spanska CAF av modell A36.
Här kommer en liten bildkavalkad av lidingöbor, diggare, personal, spårvagnar och annat som fastnar på filmrullen.
Stefan förärar oss med båtmössa
Kårsdraget lirar spårvägsmässigt
Tjänstemän, landstings- och kommunalpolitiker samlade
SvT-profilen KG Gimtell filmar som vanligt
Konferencier och spårvägsstrategen Carl Silfverhielm håller hårt på att Lidingöbanan är en järnväg (guldfärgade knappar och emblem). Numera är Lidingöbanan en spårväg – trots all järnvägsmässighet – och då gäller silverfärgade knappar och emblem.
Inskolning av dotter till spårvägsvärlden. Samt gåstavar ett viktigt attribut på en spårvägsinvigning.
Personalplanering
Den sjunde vagnen med Lidingömotiv
Optiktornet där periskop till ubåtar testades, som tillverkades inne i berget.
Engagemang är ett ledord inom AB SS: ordförande informerar en resenär
Många ville åka med de efterlängtade vagnarna
Trångt på vagnarna trots att det inte var fri åkning!
Allt under kontroll
ALLA ska fotograferas framför de nya fina vagnarna. ALLA!
Hjertelig tillykke. Det er rigtig dejligt at sporvognen – igen – har fået en stor plads i byens offenlige tranportudbud.
Lycka till! Med det unika spårvägskunnande och den entusiasm som ni har så har ni alla chanser att visa hur spårväg verkligen skall drivas. /Ragnar T