Under påskhelgen var många medlemmar på plats i Malmköping och jobbade, som mest var vi 22 personer! Påsken är “startskottet” för våren, då vi påbörjar den årliga översynen av trafikvagnar och banan, jobbar i Bussmuseet, tar fram utemöbler m.m.
Även om vi jobbar hårt har vi gott om tid att fika, umgås och äta gott! Vi har två fikapauser om dagen, ofta med nybakat till och vällagad mat både till lunch och middag. Några dagar serverades trerättersmiddagar av högsta klass! 🙂
Från och med nu kommer vi ha verksamhet i Malmköping varje helg fram till trafikstarten lördag 13 maj. Välkommen att komma förbi och titta vad vi gör – är du medlem i Svenska Spårvägssällskapet är du mycket välkommen att delta i verksamheten. Ring gärna Magnus Svensson 070-557 07 83 för mer information.
Ett av de stora jobben i påsk var att lyfta vagn NKA 15 på sin truck efter inte mindre än 18 års renovering! Här förbereder Anders lyftet. Foto: Joakim Wahlberg
För detta lyft använde vi “vevdomkrafter” av äldre modell. Vi har även modernare elektriska domkrafter, men de fick inte plats för att göra detta lyft. Foto: Joakim Wahlberg
Nu är NKA 15 på plats på sin truck!
Hjulhusen till NKA 15 visade sig kräva lite tillpassning… Mats sågar med van hand.
Under påsken gjordes den årliga banöversynen. Bland annat blåses alla växlar rent och mekanismerna smörjs. Christer i farten vid växel 122 framför vagnhallen Vagnorama.
Lådan till en växel före rengöring och tillsyn…
….och efter!
I vårt personalhus Spårmansro har vi kök, matsal och sällskapsrum. Där finns även omklädningsrum, sovrum, toaletter och duschar. Foto: Björn-Erik Tapper
Trotjänare från olika årtionden 1940-, 50-, och 90-tal utanför Bussmuseet redo för sommarens utfärder. Foto: Bengt Karlsson
I Bussmuseet rangerades bussar, till vänster en dubbeldäckare från Stockholm och till höger en buss från Gotland.
Det glada bussgänget – här Arvid, Björn och Bengt – sorterade bussreservdelar. Flera aha-upplevelser gjordes. –”Jaså, hade vi en sån i förrådet”. Foto: Björn-Erik Tapper
Under helgen krävdes en del rangering för att få rätt vagnar på plats i verkstaden för översyn. Foto: Björn-Erik Tapper
För att få göra en översyn måste man ha behörigheten Besiktningsman, spårvagn. Under helgen påbörjades utbildning av tre yngre personer, här är det Tobias (i mitten) som får instruktioner av Lasse och Lars-Göran.
Vår yngsta medlem Felicia Johansson – när blir hon aktiv? 🙂 Pappa Anders fick här lite assistans av Björn att hålla Felicia!
På långfredagen kom ett snöfall som gjorde det lite besvärligt att jobba ute. Isaac och Christer höll ut fram till eftermiddagsfikat kl. 17, sen kändes det skönt att komma in i värmen!
Så här såg det ut i arbetsvagnen 1342. Notera fyrkanten utan snö där en trafikkon just stått!
Lyckligtvis finns det även inomhusarbeten att göra. Elinor dekormålar nya hastighetstavlor.
Långfredagens förrätt – rostbiff sous vide med pepparrots- och västerbottenkräm, ruccola och en toast!
På påskafton vaknade vi upp till en gnistrande vintermorgon!
Vid hållplats Östersjön bytte vi två sliprar i växel 175. Normalt sett byter vi slipers med hjälp av en spårgående traktor, men denna gång fick vi ta till spadar och handkraft.
Dags för befästning av den nya slipern.
Författaren av denna blogg monterar upp en av de nya hastighetstavlorna mellan Östersjön och Hosjö gård.
På annandag påsk jobbade vi med sly- och buskröjning. Peter och Isaac lastar helsingborgstrallorna HSS 310 och 312.