Sommaravslutning på Museispårvägen

Lördagen 24 augusti hade vi avslutning av sommarsäsongen med Museispårvägens dag med kvällstrafik. Det var tät spårvagnstrafik – var 10:e minut – med fyra olika spårvagnståg. Dessutom hade vi två bussar i trafik och guidade visningar i Trumslagarhallen. Kl. 18-22 hade vi kvällstrafik med mysigt upplysta vagnar.

Denna dag var 34 medlemmar i tjänst som tog hand om 250 besökare. Vi tackar alla som kom till Museispårvägen denna dag!

Nu ställs vagnarna in i vagnhallen och kommer inte ut ingen förrän till Halloweenspårvägen 25-26 oktober. Då kan vad som helst hända!

Kvällen innan Museispårvägens dag fick några förare utbildning på SS A12 335.

Dagens trafikledare Mimmi har genomgång av Museispårvägens dag för trafikpersonalen.

SS H15 1074 gick i trafik. Bussen är byggd 1947 och är bemannad med både förare och fast konduktör.

Den fina Rödbodtorgskiosken från 1920-talet var öppen på Museispårvägens dag. Där kunde man köpa biljetter och fika.

Mitt på dagen togs två spårvagnståg ur trafik för att personalen skulle få lunchrast. Här backas MSS 34+176 ner mot uppställningsspåret i mitten av vändslingan i Malmköping.

Besökarna och personalen njuter av det vackra sensommarvädret!

Bussparad utanför Bussmuseet. Från vänster SS H15 1074, SL H18 5158 och TGOJ 10.

Ett försäljningsstånd m.m. kördes på eftermiddagen till hållplats Östersjön med paketvagn SS 1253 anno 1901 – Sveriges äldsta elektriska spårvagn!

Kvällstrafiken har kommit igång och som synes har Museispårvägen lyckats bra med föryngringen av personalen!

Skymningen börjar lägga sig vid hållplats Östersjön.

På kvällen gick även loket HRRJ 2 anno 1907 några turer. Många passagerare ville följa med i hytten!

Efter kvällstrafiken lastades allt från Östersjön in i paketvagnen 1253. Malte och Benjamin hjälpte till!

Dagen efter Museispårvägens dag jobbade Mats med vagn NKA 15 från Norrköping som är under helrenovering.

Samma dag rangerades grusvagnen SSS 1349 fram från spår 23 bredvid Trumslagarhallen inför höstens grusning av banvallen.

Dagen före Museispårvägens dag byttes 37 slipers med hjälpa av en spårgående grävmaskin.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.